Електронна пошта — зручний спосіб швидкого та
ефективного спілкування. Він, очевидно, ніяк не схожий на написання довгих
документів, але водночас це і не телефонна розмова чи бесіда з людиною, що
знаходиться поруч з вами. Електронна пошта позбавлена надзвичайно важливих
елементів спілкування — виразу обличчя, жестів, поз, тону та інтонації голосу.
Враховуючи ці особливості, етикет встановлює правила використання e-mail у
ділових ситуаціях:
· Пишіть коротко, чітко і зрозуміло.
Використовуйте короткі речення та короткі абзаци. Речення мають висловлювати
закінчену думку. Викладайте думки у логічній послідовності.
· Стежте за своєю мовою. Перевіряйте
правильність написання слів та граматичних конструкцій. Ніколи не виправляйте
помилок у чужих електронних листах.
· Уникайте жартів. Без відповідних
жестів, пози, тону голосу (які відсутні при електронному спілкуванні) те, що
вам здається смішним, може бути розцінене адресатом як "плоске", а ще
гірше — вороже чи образливе.
· Використовуйте зручний для читання
формат: друкуйте в інтервалі один; між абзацами робіть інтервал два.
· Використовуйте як малі, так і великі
(де потрібно) літери. Такий текст читати легше, ніж написаний лише малими або
тільки великими літерами. Уникайте використання великих літер для виділення
головної думки.
· Використовуйте адекватне, відповідне
звертання до особи, якій направляєте лист: електронний діловий лист має в
усьому бути діловим та відображати ваш професіоналізм.
· Уникайте прийнятих у неформальному
електронному спілкуванні скорочень та "смайликів"
("smileyз"), вони більше підходять для листування з вашими друзями та
приятелями.
· Завжди підписуйте свої електронні
листи. Ви можете створити автопідпис у своїй програмі електронних листів: ваше
ім'я, назва вашої компанії, відповідні адреса, телефон та номер електронної
пошти будуть автоматично з'являтися у кінці кожного вашого листа.
· Не надсилайте довгих додатків до ваших
листів. Якщо вам необхідно відправити великий обсяг матеріалу, зв'яжіться з
адресатом та з'ясуйте, чи слід відправляти цей матеріал електронною поштою
(можливо, адресат згоден отримати його звичайною поштою), чи може їх система
прийняти великий обсяг матеріалу.
· Відправляйте електронні листи лише
тоді, коли в цьому є реальна потреба. Не закидайте комп'ютери колег, ділових
партнерів та клієнтів неважливими і непотрібними повідомленнями. Наприклад, не
варто відправляти колезі електронний лист з повідомленням про те, що ви
передаєте йому меморандум. Однак якщо ви очікуєте від колеги відповіді на
переданий йому меморандум до певної дати і не отримали її вчасно, абсолютно
допустимо надіслати йому електронний лист з нагадуванням.
· Відправляйте своє повідомлення лише
тим, на кого воно розраховане. Якщо ви маєте адресний лист, кожного разу
перевіряйте, чи всі внесені до нього люди потребують вашого конкретного
повідомлення.
· Не передавайте електронною поштою інформації,
яка розрахована лише на одну людину. Коли ви пишете електронний лист, особливо
людині, яку знаєте мало, завжди враховуйте можливість того, що ваше
відправлення можуть прочитати й інші. Якщо ви хочете уникнути такої ситуації,
попередьте про це адресата. Для того, щоб не допустити будьякої можливості
поширення інформації, переданої вами, використайте телефон чи звичайну пошту.
· Не читайте електронної пошти інших без
відповідного дозволу.
· Не давайте чужої електронної адреси
іншим особам без відповідного дозволу.
· Перед тим, як відправити ваш лист, ще раз перевірте
правильність адреси та зміст. Якщо написане не повністю задовольняє вас,
перепишіть, адже те, що не подобається вам, навряд чи сподобається адресату.
· Ніколи не відправляйте лист, будучи
роздратованим чи розгніваним. Заспокойтеся; обдумайте ситуацію, що склалась;
уявіть, як би ви відповіли людині, коли б вона знаходилась поруч. Ще раз
подумайте перед тим, як відправити e-mail: ніколи не пишіть нічого такого, що
ви не могли б сказати людині в обличчя. Натиснувши кнопку "Send", ви
втрачаєте контроль над своїм відправленням.
· Відправляючи діловий електронний лист
за необхідності вкажіть, коли ви очікуєте (вам потрібно отримати) відповідь.
Якщо відповідь не передбачається, також зазначте це.
· Щоденно перевіряйте вашу ділову
електронну пошту.
· За можливості давайте відповідь на
отримані листи у найкоротший строк. У тому випадку, коли підготовка відповіді
на лист забере більше часу, ніж звичайно, у кількох словах повідомте про це
відповідну особу.
· Ніколи не надсилайте спам
("врат") — різного роду рекламу, повідомлення про розпродажі і т. ін.
— колегам та діловим партнерам. Це є виявом поганих манер і непрофесіоналізму.
ЩО І КОЛИ
ВІДПРАВЛЯТИ: ДІЛОВИЙ ЛИСТ, МЕМОРАНДУМ, ФАКС, E-MAIL?
Завжди вибирайте відповідну форму письмового
спілкування залежно від необхідного у кожній конкретній ситуації рівня
формальності, конфіденційності та швидкості відповіді. При цьому
пам'ятайте, що, незважаючи на те, яку саме форму ви вибрали — діловий лист,
меморандум, факс чи e-mail, стиль викладу має залишатися незмінним (ви завжди
повинні намагатися викласти необхідний зміст чітко, зрозуміло і поважливо).
Коментарі
Дописати коментар